mandag, februar 21, 2011

Tenk etter...

Teksten er på svensk, men denne er BRA!! Må leses!
 
Det gäller din nya lön för året".
- "Just det".
- Som du vet gav avtalet ett generellt påslag och därtill en pott att
fördela individuellt.
- Just det.
- Vi tänkte föreslå dig ett extra pålägg som tyvärr inte kan bli mer än
440 kr. Du vet tiderna...
- Det kan jag inte acceptera.
- Men det blir ju nästan plus 1000 kr.
- Det kan jag inte gå med på.
- Du måste förstå att vi inte kan spränga ramarna bara för dig. Ska du ha,
ska alla. Vad begär du egentligen?
- Sänkt lön.
- Sänka? Är du galen!
- Jag vill ha en sänkning på 2000 kr.
- Haha, förlåt mig, jag fattade inte genast att du skojade. Men om vi nu
skulle snacka allvar, alltså...
- Jag är gravallvarlig. Jag begär härmed sänkt lön.
- Du skulle till och med komma under den gräns där vi kan kräva obetalt
övertidsarbete.
- Bara bra. Min fru gör detsamma. Hon begär halvtid eller sänkning på 4000
kr. vi får det bättre på det viset.
- Bättre genom att få det sämre?
- Det är mycket enkelt. Sänker vi våra löner med sex lappar i månaden får
vi bostadsbidrag, plats på dagis och dessutom råd att skaffa ett barn
till. Moderskapspengen och barnbidragen är skattefria. Dessutom hinner vi
jobba mera.
- Jobba mera. Om jag förstod dig rätt var du glad att slippa jobba.
- Jobba hemma alltså. Vi ska bygga om. Ulla tar halvtid och jag slipper
övertid så kan vi själva göra om bygget. Vi tog in en offert och den gick
på 30 000. Om vi tvingats att ta ett lån så skulle vi behöva en sammanlagd
löneökning på 100 000 för att gå i land med det och så långt sträcker du
dig väl inte eller hur?
- Vad begär du?
- Jag begär sänkt lön för att få råd.
- Men det är ju omoraliskt. Hur skulle det gå med samhället om alla
begärde sänkt lön?
- Nej men att få 50 procents marginalskatt. Du vet, politikerna kommer
aldrig att klara det. Man får ta saken i egna händer. Innan världen går
under och de svenska företagen allmänt läggs ned ville jag förverkliga
drömmen på mitt eget sätt.
- Jag tror du får bråk. Facket kan aldrig acceptera att folk frivilligt
sänker sina löner.
- Är man idealist får man vara beredd på lidande.
- Men varför?
- Innan jag dör måste jag helt enkelt få veta hur det känns när det
verkligen lönar sig att jobba.
Syftet med hög skatt på sprit är att minska alkoholkonsumtionen. Syftet
med hög skatt på tobak är att minska Rökningen. Syftet med energiskatterna
är att få ner energiförbrukningen. Syftet med miljöavgifter är att minska
utsläppen.
Syftet med hög skatt på arbete är......????????

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar