torsdag, februar 17, 2011

Kong vinter

har virkelig tatt grepet om Nord-Sverige. I dag var det da -36 grader. Facinerende... Men til helgen skal det bli varmere igjen.Ingen er gladere enn meg. Min mann jobber mer i helgene, og barna er bare i barnehagen tirs-ons-tors, så det er en utfordring å sysselsette dem inne i 4 dager... Men med -15 grader i helgen skal vi komme oss ut og ake i bakken som ligger bare et stenkast herfra. Muligens sammen med ei venninne og hennes datter. Hadde vært kjempekoselig. Lillemann er jo kjempeflink til å sove i vogna, så han får også være med.
Akkurat nå gjør han noe som han ikke har gjort før. Han sover i vogna - inne. Jeg skal være hos tannlegen om en time, og da må jeg vekke ham allikevel, så jeg tenkte at jeg legger ham i vogna inne så slipper jeg å kle på og av og fram og tilbake. Og han sovna :D Prøvde først å amme ham i sengen, men han var ikke sulten, bare trøtt og skreik som bare den - så da er det bare å høre etter. Ja i den alderen oppdrar de jo oss foreldre på et vis ;)
Så på nyhetene i går at det tydeligvis er bra å spise zink for å forhindre forkjølelse. De kunne ikke si hvor stor mengde som er bra, men tydeligvis har det en sammenheng i alle fall. Zink fins i kjøtt, egg og fisk. Da synes jeg at vi aldri burde være forkjøla, for her går det mye egg og kjøtt og en del laks. Men jeg er forkjøla i skrivende stund, men faktisk ikke sånn som jeg bruker å være. Er tett i nesa, men ikke så mye hoste faktisk. Vi spiser jo en hel del ingefær og hvitløk også da, som skal være bra mot forkjølelse. Med en hel del bengalsk mat i kosten så blir det mye sånt :)
Jeg har kommet på at nå som vi har flyttet til hus så kan jeg salte kjøtt selv, fordi det fins rom der det ikke er så varmt. Så neste gang vi får tak i lam, så tror jeg at jeg skal salte en del. Dattra spør etter lammefrikkasè, og jeg er vant til å lage den på salt kjøtt - det er ikke så vanlig, men hun elsker det. Og vi andre også såklart.
Tannlegen ja, jeg skal dit snart. Mange er redde for tannlegen, og jeg var det da jeg var barn, fordi jeg absolutt ville se bedøvelsessprøyta, og det var IKKE en bra idÈ. Jeg er nemlig veldig redd sprøyter...
Nå, jeg har da kommet over tannlegeskrekken for mange år siden. Jeg har problemer av en annen art, jeg blir så trøtt at jeg holder på å sovne når jeg er der. Det eneste som holder meg våken er at jeg må GAPE :D
Visst er det latterlig? Men det er sånn det faktisk er! Så for den som lurer, så gruer jeg meg ikke...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar