fredag, mai 27, 2011

Xylocain og såre pupper!

Det eneste som virkelig hjelper hvis man har såre brystvorter når man ammer er Xylocain salve! Den er kjempebra, man kjenner ikke at det gjør vondt i det hele tatt. Den tar selvfølgelig ikke bort problemet med at babyen suger feil, men det er i alle fall mulig å amme. Jeg har hatt samme problem med mine to siste barn, nemlig at de suger feil på ene brystet, så jeg får sår. Au au au, kan jeg bare si! Men med litt Xylocain forsvinner smerten og da er det også lettere å justere babyen til å suge rett, fordi jeg ikke gruer meg for ammingen. Ellers er det bare å få det overstått fordi det gjør vondt uansett hva jeg gjør.Denne salven hindrer heller ikke såret fra å gro, og man får virkning eller 5-10 minutter.

I dag har lillemann vært en historie for seg selv. Jeg har måttet få ham til å sove først for å få ham til å amme nesten alle gangene.. Det er slitsomt, men han sovna i alle fall fort i vogna, så det gikk an. Værre er når han er så sulten at han ikke får til å sove, og så trøtt at han ikke vil spise... DET er ikke morsomt!

Den andre lille mannen, mellombarnet, har også funnet på noe helt nytt. Han tar av seg alle klær og bleien, legger seg og sover naken, og så - tisser han i senga si! Vått og kaldt, og så våkner han og skriker. Ikke bare å få ham til å forstå  heller...

I går var vi på grillfest i storesøsters barnehage. Kan jo si at vi ikke bruker å ha de helt store utfluktene på kvelden, nettopp fordi barna blir så urolige, spesielt de to minste. Og så ble det ikke bedre av at pappa måtte snu i døra og dra på foreldreinformasjon for prinsessa som skal begynne på skole til høsten. De to minste skreik som gale, og minstemann var smått hysterisk! Men i løpet av en time var de matet, badet og sov godt begge to!

Ellers har denne dagen gått til å lakke sandkassen ferdig, vaske, henge og legge sammen klær. Barna har ikke vært ute og jeg har ikke engang tenkt på det før nå.. Merkelig, men alle unntatt jeg og minstingen sov til halv ni i dag. Vi andre to var oppe kl 07 som vanlig. Men han er i alle fall ikke like tidlig som sin bror da han var i samme alder, for da var det 5 og halv 6 som gjaldt. Det var ikke alltid man var like glad nei.
Nå er det mammatid, barna har gått å lagt seg, så nå skal jeg se på tv en stund før det er på tide å finne bingen for meg også :) God kveld og god natt!

2 kommentarer:

  1. Heisann jeg lurer på om det er farlig for barnet å få i seg denne xylocain kremen? må du tørke den vekk før du ammer eller er den ufarlig for babyen'?

    SvarSlett
  2. Hei! Det er ikke farlig for babyen, men man skal tørke den bort før man ammer, ellers smaker det nok annerledes for babyen.Den blir brukt her i Sverige ved amming, så da tviler jeg sterkt på at den skulle være skadelig. Xylocain er lokalbedøvelse av samme type som tannlegen bruker.

    SvarSlett