torsdag, april 29, 2010

Sommertid

fordeler - OG bakdeler: Det er fint at det er lyst lenge, men ikke like morro når barna våkner kl 04.30 og tror at NÅ er det mårra.... fy.... og så er man gravid-trøtt på toppen av alt annet trøtt som man er som småbarnsforelder! Nei, morgenpigge barn er ikke det beste i verden akkurat, men det er jo MYE bedre enn morgensure barn, hvis jeg nå må tenke postitivt midt i alt dette :P
I går feiret jeg min fødselsdag - ikke for at det var min fødselsdag, men fordi min mann og mine foreldre som var her på besøk hadde omgangssyke på min fødselsdag (du snakker om planlegging ).
Det var kjempekoselig med besøk av mine gode venner. Og det trengtes etter en helg med syke folk i huset! Men jeg var dog ganske sliten, så noen hæla i taket og tennene i tapeten-fest var det virkelig ikke :D

Nå har lillemann begynt å gå litt, noen skritt kan han gå før han setter seg ned og fortsetter å krype. Så snart er det full rulle antar jeg... Han har begynt å få sine jeksler også, så det skjer mye på en og samme gang. Heldigvis har ingen av mine barn hatt vondt når de har fått tenner, så noe kan man jo være glad for :))

Uke 9

Barnet

Embryot börjar likna en människa. Käkarna är färdiga, munhåla och näsa förenas. Öron och näsa syns och ansiktet börjar se riktigt mänskligt ut. Halsen utvecklas. Fötterna är cirka två millimeter. Embryot blir mänskligare på flera sätt då det utvecklar känsel och reagerar på beröring. Det kan även få hicka. Svansen försvinner nu.
Längd huvud till stjärt 27 mm.
Flicka eller pojke
Varje cell i vår kropp innehåller en särskild genetisk kod uppbyggd av 46 kromosomer. Vi får hälften från mamma och hälften från pappa. De första 22 kromosomparen bestämmer psykiska och fysiska drag hos barnet. Det sista paret bestämmer könet. XY-kromosomer blir en kille, XX blir en tjej. Mamman kan bara ge X-kromosomer. Det är alltså pappan som bestämmer könet på barnet. Om fostret är en pojke utsätts det för en extrem påverkan på "grundmallen". Den naturliga gången är alltså att det blir en tjej. Om fostret ska bli en pojke utsätts det även för en enorm dos manligt könshormon. Det sker den här veckan.

Mamma
Många kvinnor börjar oroa sig vid den här tiden. Man oroar sig för missfall, för hur barnet blir, förhållandet, viktökning, jobbet med mera. Många funderar också på om de verkligen vill ha barn, även om det var planerat. Det är fullt naturligt. Huden börjar förändras och rynkor slätas ut. Dela gärna med dig av alla dessa tankar till din partner så bibehålles närheten och han/hon blir mer delaktig i dina upplevelser.
Dina tänder
Ditt tandkött blir mjukare och du kan märka att du blöder vid tandborstning. Det är viktigt att du sköter din munhygien under resten av graviditeten. Prata med en tandläkare om du känner dig osäker på hur du ska göra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar